Elementy reklamy radiowej

Bardzo wielu ludzi sądzi, że reklama radiowa jest niezwykle łatwym narzędziem marketingowym. Podczas jej tworzenia okazuje się jednak, że dbałość o szczegół oraz precyzja mają jeszcze większe znaczenie, niż w przypadku innych form reklamowania. Jako że z reklamą radiową mamy do czynienia od niemalże dziewięćdziesięciu lat, powstał pewien kanon zasad, których należy się trzymać.

Jednym z filarów reklamy przeznaczonej do radia online i FM jest komunikat. Ten nie może zostać skonstruowany w sposób formalny, czy wyszukany. Konstrukcje tego typu uniemożliwiłyby trafienie do odbiorcy. Najbardziej pożądane są zatem słowa potocznie używane oraz oryginalność. Ponadto bezwzględnie należy pamiętać także o aspektach składniowych. Zdania powinny być bardzo krótkie i zwięzłe. Jeżeli już mowa o komunikacie, trzeba jeszcze podkreślić, że ogromne znaczenie ma chwytliwy i wpadający w ucho slogan.

Reklama radiowa oprócz słowa, składa się jeszcze także i z dźwięku. W jego przypadku można mieć na myśli nie tylko muzykę występującą w tle, ale z powodzeniem także i głos lektora. Muzyka i efekty akustyczne są o tyle kluczowe, że bardzo często to właśnie one decydują czy reklama zapisze się w naszej pamięci. Dobrze dobrana warstwa melodyjna może zatem w sporej mierze zdecydować o sukcesie reklamy.

Jeżeli chodzi o samego lektora, to na początku musimy dobrać nie tylko płeć, ale jeszcze odpowiednią barwę głosu. Specjaliści świetnie zdają sobie sprawę z faktu, że nie każdy głos nadaje się do każdej reklamy. Ponadto przed nagraniem bezwzględnie trzeba pouczyć lektora odnośnie tembru głosu, kształtowania głośności oraz akcentowania. W ten sposób będziemy w stanie uwydatnić pewne części komunikatu.